Seminar Nasional Kimia (SNK) 2019

PENDAHULUAN

Perkembangan teknologi dewasa ini membawa dunia industri ke era Revolusi Industri 4.0. Berdasarkan roadmap menuju revolusi Industri 4.0 Menteri Perindustrian menetapkan prioritas pengembangan pada lima sektor manufaktur, yaitu industri makanan dan minuman, tekstil dan pakaian, otomotif, elektronik, dan kimia. Industri kimia memegang peranan penting di dalam dunia perindustrian Indonesia karena merupakan manufaktur dasar yang produknya digunakan secara luas oleh sektor lainnya seperti industri elektronika, industri farmasi dan otomotif.  Sumber daya manusia yang berkualitas dan terlatih di bidang kimia akan meningkatkan daya saing dan struktur dari industri kimia yang diharapkan dapat membangun industri manufaktur nasional yang kompetitif di kancah global.

Pengembangan kualitas sumber daya manusia yang terlatih di bidang kimia ini tidak terlepas dari tiga komponen besar  pada pengembangan kompetensi di abad ke-21 ini, yaitu komponen berpikir, meliputi berpikir kritis, berpikir kreatif dan pemecahan masalah; komponen bertindak, meliputi komunikasi, kolaborasi, literasi digital dan literasi teknologi; serta komponen insiatif, meliputi self-direction, pemahaman global, dan tanggung jawab sosial. Pendidikan kimia di era industri 4.0 difungsikan secara intensif untuk mengembangkan kemahiran 4C, yaitu critical thinkingcreativitycollaboration, dan communication.

Untuk memenuhi tuntutan dan kebutuhan skill di era revolusi industry 4.0, jurusan Kimia FMIPA Unesa menyelenggarakan Seminar Nasional Kimia dan Pembelajarannya tahun 2019. Penyelenggaraan seminar diharapkan menjadi salah satu wujud komunikasi antara peneliti, guru, dosen, dan praktisi dalam menjalankan peran serta aktif dalam rangka memajukan dan mengembangkan ilmu pengetahuan dan teknologi di bidang kimia dan pendidikan kimia di Indonesia. Berbekal latar belakang tersebut, Seminar Nasional Kimia tahun 2019 ini memilih tema “Peranan Kimia dan Pembelajarannya untuk Meningkatkan Keterampilan Abad  21 di Era Revolusi Industri 4.0.”

INTRODUCTION

The development of technology recently brings the world to an era of industrial revolution 4.0. Based on the roadmap of making Indonesia 4.0, the Ministry of Industry set up the priority of developing five manufacturing sectors to support national economic growth.   Those sectors are food and beverage, textile and clothing, automotive, electronic, and chemical industries. The chemical industry plays a prominent role as they are the basic manufacture whose products are widely used by other sectors such as electronics, pharmaceutical, and automotive industries. Qualified and skilled human resources in the chemistry field will increase the competitiveness and structure of the chemical industry which are expected to build the national manufacturing industries in a global area.

Development of qualified and skilled human resources in the chemistry field cannot be separated from the three major components in the competency development in this 21st century, that are thinking components, including critical thinking, creative thinking and problem solving; acting components including communication, collaboration, digital literacy and technology literacy; and initiative components, including self-direction, global understanding, and social responsibility. Chemistry education in the 4.0 industrial era was functioned intensively to develop 4C skills, namely critical thinking, creativity, collaboration, and communication.

To meet the demands and the needs of skills in the 4.0 industrial revolution era, Department of Chemistry, Faculty of Mathematics and the Natural Science, State University of Surabaya organize the National Seminar on Chemistry and Learning in 2019. This seminar is expected to be a communication exists among researchers, teachers, lecturers, and practitioners performing active roles in order to advance and develop science and technology in the fields of Chemistry and Chemistry Education in Indonesia. Based on this background, this National Chemistry Seminar in 2019 chose a theme “The Role of Chemistry and Its Learning to Improve Skills of the 21st Century in the 4.0 Industrial Revolution Era”

RUANG LINGKUP SEMINAR

Artikel di SNK 2019 mencakup penelitian dalam bidang Kimia dan Pendidikan Kimia yakni:

  • Energi Baru dan Energi Terbarukan
  • Kimia Material
  • Kimia Komputasi
  • Kimia Bahan Alam dan Sintesis Kimia Organik
  • Kimia Kosmetik
  • Kimia Analitik
  • Kimia Lingkungan
  • Biokimia
  • Pendidikan Kimia

SCOPE OF CONFERENCE

The articles in SNK 2019 include researches in Chemistry and Chemistry Education:

  • New Energy and Renewable Energy
  • Material Chemistry
  • Computational Chemistry
  • Natural Product Chemistry and Synthesis Organic Chemistry
  • Cosmetical Chemistry
  • Analytical Chemistry
  • Environmental Chemistry
  • Biochemistry
  • Chemistry Education

PUBLIKASI SNK 2019

Artikel terpilih dalam Bahasa Inggris dapat dipublikasikan pada:

  • Proceeding yang dipublikasikan oleh Atlantis Press (AP) yang terindeks Clarivate Analitic / Thomson Reuters / Web of Science dengan tambahan biaya Rp 1.400.000,- dan mengunggah abstrak paling lambat tanggal 25 Juli 2019 serta Full Paper pada tanggal 15 Agustus 2019.

Artikel terpilih yang berbahasa Inggris dan Indonesia dapat juga dipublikasikan pada :

Jurnal yang memuat artikel bidang kimia, ber-ISSN, belum terakreditasi

Jurnal yang memuat artikel bidang pendidikan kimia, ber-ISSN, belum terakreditasi

  • Artikel lain akan dipublikasikan pada Online Proceedings (ber-ISBN).

Penulis wajib membaca, memahami, dan menyetujui ketentuan  ICAJ dan JCER sebelum mengirimkan naskah kepada panitia.

SNK 2019 PUBLICATION

Selected paper in English can be published in:

  • Proceeding published by Atlantis Press (AP)indexed by Clarivate Analytic / Thomson Reuters / Web of Science with an additional fee of IDR 1,400,000. With the submitted abstract deadline on July 25th, 2019 and Full Paper on August 15th, 2019.

Selected paper in English and Indonesia can be published in:

          The journal containing the chemical field articles has ISSN, has not been accredited

         The journal containing the chemistry education field articles has ISSN, has not been accredited

  • Other paper will be published in Online Proceedings (has ISBN).

Author(s) must read, understood, and agreed with  ICAJ and JCER policy before submitting the article to the organizer.

Informasi lebih lengkap di

Leave a Comment